فهرست مطالب

فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
پیاپی 6 (بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/02/13
  • تعداد عناوین: 7
|
  • پیشنهاد طرح واره ای بومی برای فلسفه تاریخ
    محسن الویری صفحه 3
    فلسفه تاریخ گرچه همانند بیشینه دانش های بشری شواهد و حتی ریشه هایی در دانش های سنتی شرق مسلمان دارد، ولی به عنوان یک شاخه معرفتی مستقل در غرب سامان یافته و سپس وارد سرزمین های شرقی شده است. وضعیت کنونی دانش در ایران، اسلامی به ویژه با توجه به ضرورت ها و زمینه های تحول در علوم انسانی، مجالی برای درانداختن طرحی نو در زمینه فلسفه تاریخ را فراهم آورده است. مقاله حاضر پس از مروری بر اهم مباحث دو شاخه اصلی فلسفه تاریخ، یعنی فلسفه نظری تاریخ و فلسفه انتقادی تاریخ، کاستی های تقسیم بندی موجود را مورد توجه قرار داده و سپس پیشنهاد مستدل خود را برای بومی سازی مباحث فلسفه تاریخ متاثر از آموزه های دینی در پنج محور اصلی بدین شرح مطرح ساخته است: فلسفه فراتاریخ، فلسفه مجموعه رویدادهای تاریخی، فلسفه رویداد تاریخی، فلسفه علم تاریخ و فلسفه گزارش های تاریخی.
    کلیدواژگان: تاریخ نگری دین محور، فلسفه تاریخ، فلسفه نظری تاریخ، فلسفه علم تاریخ، فلسفه فراتاریخ
  • محمود کریمی، سعید طاوسی مسرور صفحه 7
    مقاله حاضر پس از اشاره اجمالی به اهمیت و فواید تاریخ، به بررسی تفصیلی آسیب شناسی تاریخ و تاریخ نگاری از دیدگاه امام خمینی می پردازد. این مقاله آسیب شناسی تاریخ نگاری در محورهایی چون عدم بی طرفی مورخ، تحریف تاریخ، بی دقتی در ثبت وقایع، تاریخ نگاری بدون نقد و تحلیل، عدم توجه به توده مردم در تدوین تاریخ و نبود نگاه قرآنی در تحلیل های تاریخی را از منظر و بیان امام خمینی به بحث می گذارد.
    کلیدواژگان: علم تاریخ، تاریخ نگاری، تاریخ نگاران، آسیب شناسی تاریخ، منابع تاریخی
  • علی الهامی، فاطمه جان احمدی صفحه 29
    تاکنون پژوهش های دامنه داری در زمینه پیدایش، خیزش و یا افول خلافت عباسیان صورت گرفته است؛ اما هنوز زوایای ناگفته بسیاری نزد مورخان و محققان تاریخ اسلام وجود دارد. آنچه مقرر است در این وجیزه بررسی شود، زاویه ای متفاوت و دغدغه ای پنهان برگرفته از این پرسش است که ساختار قدرت سیاسی عباسیان چه تاثیری بر فراز تمدن اسلامی نهاده است؟ نخستین فرضیه ای که به ذهن متبادر می شود آن است که انسجام درونی ساختار قدرت سیاسی عباسیان، متمرکز در نهاد خلافت، عامل رشد سازه های تمدنی، زمینه ساز بروز عصر طلایی و پدید آمدن الگو و مفهوم تمدن اسلامی متکی بر خلافت شرقی شده است. جهت آزمون این فرضیه از الگوی نظری دیدگاه سیستمی و لوزی انسجام درونی بهره گرفته شده است. روش بررسی در این پژوهش متناسب با روش های معمول تاریخی، توصیفی تحلیلی می باشد.
    کلیدواژگان: ساختار قدرت، انسجام درونی قدرت، خلافت اسلامی، عباسیان، تمدن اسلامی، فراز تمدن
  • حسین مفتخری، محمدرضابارانی، ناصر انطیقه چی صفحه 79
    مدارای دینی و مذهبی به معنای آسان گیری و تحمل افکار و عقاید مخالف، یکی از اصول پذیرفته شده در اسلام است. دولت های اسلامی در طول تاریخ همواره با ادیان مختلف در قلمرو حکومتی خویش (با انگیزه ها و اهداف مختلف) مدارای دینی داشته اند و این موضوع یکی از خصایص بارز آنان بوده است؛ اما مدارای مذهبی وضعیت متفاوتی داشته و دارای فراز و فرود بسیاری بوده است. در قرن چهارم و پنجم هجری حکومت شیعی مذهب آل بویه، با تمامی ادیان و مذاهب موجود که در چارچوب شریعت اسلامی فعالیت می کردند، مدارا داشته و از توانایی آنان در امور حکومتی استفاده می نمود و با اجازه فعالیت مذهبی و دینی به آنها، زمینه های رشد فرهنگی را برای همه گروه ها به وجود آورد؛ به طوری که عصر زرین فرهنگ و تمدن اسلامی در دوره آل بویه تحقق یافت.
    کلیدواژگان: تساهل و تسامح، آل بویه، قرن چهارم هجری، مدارای دینی و مذهبی
  • ستار عودی، مرتضی بقایی صفحه 101
    ابن علقمی واپسین، قدرتمندترین و باکفایت ترین وزیر شیعی آل عباس بود که طی چهارده سال وزارتش، با دوراندیشی سعی کرد با سازش و ایجاد روابط دوستانه با مغولان، مانع از یورش آنان شود؛ ولی این تلاش ها به دلیل نادانی خلیفه و کینه ورزی برخی درباریان و دشمنان ابن علقمی ناکام ماند. در نتیجه سیل عظیم سپاه مغولان به راه افتاد و دولت خلافت را ساقط کرد. این در حالی است که تعدادی از مورخان سعی کردند حقایق را وارونه جلوه دهند و ابن علقمی را خائن و همدست مغولان و مسبب سقوط خلافت عباسی قلمداد کنند. ابن علقمی علاوه بر شایستگی سیاسی، دانشمند و ادیبی توانا و پشتیبان علما و اندیشمندان بود. وی چند ماه پس از سقوط بغداد در همان سال 656ق از دنیا رفت؛ ولی همچنان تا به امروز در مظان اتهام قرار دارد.
    کلیدواژگان: ابن علقمی، خلیفه، مستعصم، دواتدار، بغداد
  • سید رضاقائمی، هادی صادقی صفحه 121
    قضا و قدر و به تبع آن جبر و اختیار، به دلیل پیچیدگی هایی که دارد، همواره و به دلایل گوناگون مورد سوء استفاده قرار گرفته است. از تفکرات رایج در دوره بنی امیه، جبرگرایی می باشد که در سخنان و نامه های حکومتی آن دوران نمود روشنی دارد. نوشتار حاضر نقش آفرینی بنی امیه یا عدم آن را در توسعه نظریه جبر، با رویکرد تاثیر امرای بنی امیه بررسی می کند و اقوال بعضی خلفای بنی امیه به صورت مجزا بررسی می شود. شیوه کار براساس جمع آوری شواهد متعدد تاریخی از کتاب های معتبر و تحلیل مختصر هریک و نتیجه گیری از آنها استوار می باشد. این پژوهش در نهایت به این نتیجه می رسد که امرای بنی امیه به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم در ترویج این نظریه نقش داشته اند.
    کلیدواژگان: بنی امیه، امرای بنی امیه، حکومت بنی امیه، قضا و قدر، جبر و اختیار، نظریه جبر، جامعه اسلامی
|
  • A native proposal for the philosophy of history
    Mohsen Alviri Page 3
    Though philosophy of history like other fields of knowledge has its roots in eastern traditional knowledge, as an epistemological branch it appeared in West and then entered in East. Present states of knowledge in Islamic Iran, particularly with regard to the necessities and grounds of change in humanities, have prepared an opportunity to present a proposal in the field of philosophy of history. The paper, having reviewed the most important matters of the two main branches of philosophy of history including theoretical philosophy of history and critical philosophy of history, has brought the failures of common classification into consideration and has given its reasonable proposal for making the matters of the field native with regard to religious teachings in five main topics including philosophy of metahistory, philosophy of the set of historical events, philosophy of historical event, philosophy of history, and philosophy of the propositions of history.
    Keywords: religion, based historicity, philosophy of history, theoretical philosophy of history, philosophy of history, philosophy of meta, history
  • Mahmood Karimi, Saeed Tawoosi Masroor Page 7
    This paper, having referred to the importance and profits of history, seeks to survey the pathology of history and historiography in Imam Khomeini`s view in detail. The study has centered on such problems as historian`s impartiality, distorting history, carelessness in writing historical events down, lack of critique and analysis in historiography, lack of attention to common people in compiling history and lack of a Quranic consideration in historical analytics in Imam Khomeini`s thought.
    Keywords: Imam Khomeini, science of history, historiography, historians, pathology of history, historical references
  • Ali Elhami, Fatemah Jan Ahmadi Page 29
    Some extensive studies have taken place by now in the field of Abbasid`s appearance, duration and disappearance of Caliphate. Yet, there can be found many considerable aspects of truth in the mind of historians needed to be described. The problem of the study is: what influence did the structure of Abbasid`s political power have on Islamic civilization? The first hypothesis posing itself in mind can be considered as: the inner coherence of the structure of Abbasid`s political power, centered in Caliphate institution, may be known as an agent of growth and as a ground for appearing a golden age and a model for Islamic civilization relying on an eastern caliphate. The author has used theoretic systemic model and inner coherence rhomb to examine the hypothesis. The method of the study is an analytic-descriptive method common in historical studies.
    Keywords: structure of power, inner harmony of power, Islamic Caliphate, Abbasids, Islamic civilization, rooted civilization
  • Hossein Moftakhari, Mohammadreza Barani, Naser Antiqehchi Page 79
    Religious toleration meant as being lenient to and bearing opponents thoughts and ideas, has been accepted in Islam as a principle.During the history, Islamic states have been lenient to the followers of other religions in their realm and this method of governmental action has been counted as one of their bold character. Yet, the religious toleration has not been of one form; it had been of many ups and downs. In fourth and fifth centuries, Ale􀀂Booye`s Shia government has been lenient to all religions and Islamic sects and used their capability in governmental affairs. In this way, the government had prepared the grounds for all cultural groups to grow to such an extent that this age has been known as the golden age of Islamic culture and civilization.
    Keywords: toleration, lenience, Alle Booye, fourth Hijri century, religious toleration
  • Sattar Audi, Morteza Baqayi Page 101
    The last Ibn `Alqami has been known as Alle Abbas` most influential and successful Shia minister. During his fourteen years of ministry, he tried to close to Moghuls with friendly relationship and prevent their invasion. Because of unwisely decisions of the Caliphate and his revenge seeker in the government, however, his wisely measured attempts failed. Therefore, moghul`s armies attacked and the state of caliphate fell.Yet, some historians have distorted the truth and tried to introduce Ibn Alqami as a traitor and collaborator with Moghuls in destroying Abbasid caliphate. While as is the truth, Ibn `Alqami has acted as a deserved politician, scientist, literary person and supported scholars. He passed away a few months after the falling of Baghdad.
    Keywords: Ibn Alqami, Caliphate, Mostasam, official writer, Baghdad
  • Seyyed Reza Qaemi Page 121
    The problem of Destiny and Predestination and, following it, determinism because of its complicated nature has always been misused in different ways. As is understood by Amavid texts including letters and speeches clearly, determinism has been a common idea in their age. The paper deals with the problem with regard to the part by Amavid rulers and considers some Amavid caliphates` speeches in isolation. The method is based on gathering various historical evidences of valid sources, analyzing them briefly and concluding new ideas. As is concluded by the paper, Amavids rulers have played a part in supporting determinism directly and indirectly.
    Keywords: Bani Omayye, Amavids rulers, Amavid's government, predetermination, destiny, Determinism, free will, determinism, Islamic society